Kiszonki, naturalna i zdrowa żywność

0
246

Zaliczane do superfood kiszonki mają dobroczynny wpływ na organizm. Kiszenie ułatwia przechowywanie żywności i sprawia, że przetwory zyskują na wartości. Spożywając regularnie kiszone produkty, dostarczamy organizmowi cennych substancji.

Co zawierają kiszone produkty

Zakonserwowane poprzez kiszenie produkty spożywcze są wyjątkowo smaczne i korzystne dla zdrowia. W kiszonkach znajdują się witaminy A, C, E, witaminy z grupy B, składniki mineralne m.in. wapń, potas, żelazo, fosfor, magnez i kwas mlekowy, który jest naturalnym probiotykiem.
Ten ekologiczny probiotyk odbudowuje florę bakteryjną człowieka, oczyszcza organizm, reguluje pracę jelit i zapobiega biegunkom. Probiotyki dostarczane poprzez kiszonki do organizmu zwiększają wchłanianie się witamin i minerałów i w znaczący sposób wpływają na poprawę odporności.

Kiszonki, kto powinien ograniczać ich spożycie

Kiszone produkty pomimo swoich wyjątkowych właściwości prozdrowotnych powinny być ograniczane przy pewnych schorzeniach. Duża ilość soli zawarta w kiszonkach nie jest zalecana w przypadku nadciśnienia i kamicy nerkowej. Potas znajdujący się w kiszonkach zmniejsza też działanie leków przeciwzakrzepowych. W przypadku problemów z układem trawienia, wrzodami lub wątrobą zalecana jest rezygnacja z tego typu produktów. Kiszonki podrażniając przewód pokarmowy, nasilają zmiany chorobowe.
Kiszonki i odchudzanie
Kiszone produkty zalecane są osobom mającym problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Z uwagi na dużą zawartość błonnika korzystnie wpływają na przewód pokarmowy, wspomagają pracę jelit, zapobiegają zaparciom, stabilizują poziom cukru oraz zapobiegają miażdżycy.

Kiszenie żywności – produkty

Kiszenie żywności jest popularne na całym świecie. W Polsce najczęściej kiszone są ogórki, kapusta i buraki. Na Ukrainie kiszone są też owoce np. jabłka. W Skandynawii zajadają się kiszonymi rybami, a w Maroku kiszą cytryny. Przepisów na kiszonki jest wiele i nie musimy ograniczać się do tych tradycyjnych jak ogórki czy kapusta. Ważne, żeby produkty przeznaczone do kiszenia były zdrowe i świeże. Wzbogacone przyprawami np. koprem, czosnkiem czy zielem angielskim będą doskonałą przystawką i źródłem cennych substancji odżywczych.
Na sklepowych półkach możemy spotkać kiszonki z różnych stron świata. Jednak najbardziej wartościowe to te z domowej spiżarni lub zakupione w sklepie z ekologiczną żywnością. Spożywając takie produkty, mamy pewność, że nie zawierają środków konserwujących a jedynie cenne łatwo przyswajalne składniki odżywcze.